Les Mardis du PCNS 28/09/2021: المنظومة التعليمية في المغرب: أي نموذج لتحسـين جـودة التعليـم؟

September 28, 2021

يخصص مركز السياسات من أجل الجنوب الجديد حلقة برنامجه الأسبوعي "حديث الثلاثاء" لموضوع المنظومة التعليمية في المغرب: أي نموذج لتحسـين جـودة التعليـم؟ رفقة محمد المسكي، أستاذ باحث في مجال التعليم والريادة بجامعة أريزونا بالولايات المتحدة الأمريكية. يمثل تحقيق التماسك الاجتماعي والتنمية البشرية وتقليص الفوارق أولوية كبرى من خلال تقوية وتعزيز السياسات والخدمات الاجتماعية وتطوير الاستفادة وتيسير الولوج إليها واستهداف مختلف الفئات الاجتماعية بسياسات تهدف إلى إدماج جميع الفئات والجهات في الدورة التنموية الوطنية من بينها القطاع التعليمي. هل هاته السياسات متكاملة، وتصب في نفس الغاية وهي الرفع بتنمية البلاد؟ كيف يمكن الوصول إلى هذا الإدماج بينما الشعور العام تجاه القطاع التعليمي سلبي نظرا لما آلت إليه المدرسة العمومية وهي من بين المداخل الأولى للتنشئة الاجتماعية؟ تعيش المنظومة التربوية المغربية في ظل سياق عام يعرف تراجعات كبيرة يمكن وصفها بالوضعية المقلقة جدا، بالنظر إلى كل التقارير الوطنية والدولية، وكذا كل المعايير والمؤشرات الدولية. ورغم أن منظومة التربية والتكوين خضعت لتحولات عميقة وعدد كبير من الإصلاحات والبرامج والمخططات، إلا أنها مازالت تعاني من اختلالات حقيقية تحول دون النهوض بهذا القطاع الحيوي. كيف يمكن توسيع هامش حرية التدبير التربوي والمالي للمؤسسات التعليمية وربط المسؤولية بالمحاسبة ونحن أمام أزمة ثقة في المنظومة التعليمية؟ هل يمكن لكل مؤسسة أن تبني وتتبنى برنامجا تربويا خاصا لأجرأة الأهداف الوطنية ومراعاة الخصوصيات المحلية لإحداث دينامية جديدة للارتقاء بجودة التعليم؟ هل تعتمد المنظومة الحالية على مؤشرات للتتبع والمراجعة المنتظمة للمناهج من أجل تحسين ملاءمتها وضمان الانسجام بين مكوناتها، مع استحضار البعد الجهوي والمحلي في تصريفها؟ كيف يمكن إقرار نموذج تعليمي يستعيد جودته ووظيفته التربوية ويهتم بوضعية الأطر التربوية في إطار منهجية واضحة تضع المتعلم في صلب العملية التربوية؟ 30 دقيقة: المنظومة التعليمية في المغرب: أي نموذج لتحسـين جـودة التعليـم؟ تسيير: إيمان لهريش، مسؤولة عن البرامج بمركز السياسات من أجل الجنوب الجديد المتدخل: محمد المسكي، أستاذ باحث في مجال التعليم والريادة بجامعة أريزونا بالولايات المتحدة الأمريكية

Speakers
Imane Lahrich
Head – Research Valorization
Imane Lahrich is the Head of Research Valorization Department, having previously served as a Partnerships & Research Support Officer at the Policy Center for the New South since 2019. She mainly worked on security-development related projects. She has experience as a Project Manager in a Strategic Intelligence firm (2017-2019) and as a research consultant in the MENA region, focusing on international development and the Rule of Law. Imane Lahrich holds a Master's in Political Studies and a Bachelor's in Political Science from Mohammed V University of Rabat. She also participated in a one-year exchange program at Masaryk University in the Czech Republic under the EMMAG MUNDUS Excellence scholarship.     ...

RELATED CONTENT

  • September 16, 2025
    مع انطلاق الموسم الدراسي 2025، تواجه المدرسة المغربية تحديات جديدة تتعلق بتحسين جودة التعليم وتوسيع فرص التلاميذ في مختلف المناطق، وسط جهود مستمرة لتنفيذ الإصلاحات التربوية. في حلقة اليوم، نستضيف الأستاذ عبد اللطيف اليوسفي، خبير التعليم والمدير السابق للأكاديمية الجهوية لجهة الغرب الشرا...
  • Authors
    September 16, 2025
    Les questions des inégalités sociales et des inégalités territoriales sont profondément liées.  Les politiques publiques ne peuvent réduire l’une sans s’attaquer à l’autre.  Le phénomène des inégalités peut s’accentuer avec la fragilité de la situation socio-économique de certains territoires d’autant que le développement territorial n’est pas spontanément équitable. La réduction de ces inégalités, un des enjeux majeurs des politiques publiques, oblige à con ...
  • Authors
    Soukaina Raoui
    September 12, 2025
    This Paper was originally published on springer.com This paper provides an in-depth analysis of socio-economic convergence across communes in Morocco, focusing on monetary poverty and educational inequalities. This research investigates the impact of the well-known territorial and inclusive development policies of the National Initiative for Human Development on the catch-up process. We explore the data from the last two general population and housing censuses (2004 and 20 ...
  • September 11, 2025
    Ce travail apporte un éclairage critique sur l'alignement des dispositifs publics d'orientation des étudiants marocains à l'étranger avec les ambitions de développement du pays. Il interroge la capacité de ces mécanismes à transformer la mobilité étudiante d'une potentielle "fuite des cerveaux" en un véritable "gain de cerveaux". S'appuyant sur une étude de cas qualitative, nous avons mené une analyse de contenu systématique (cartographie) de 204 programmes promus par le ministère d ...
  • August 28, 2025
    This Paper was originally published on tandfonline.com The gender gap in education remains a concern for Moroccan policymakers and researchers, yet it is rarely measured quantitatively. This study examines differences in reading and mathematics performance between girls and boys, both at the national level and by place of residence, using PIRLS (2016, 2021) and TIMSS (2015, 2019) data covering 21,129 students. The Blinder-Oaxaca decomposition method is applied to distingui ...
  • Authors
    Zakaria Elouaourti
    August 7, 2025
    This paper was originally published on tandfonline.comYouth’s life paths have become increasingly challenging, especially for those classified as ‘Not in Education, Employment, or Training’ (NEET), who comprise 31.2% of North Africa’s youth population. This paper contributes to the growing discourse on the NEET phenomenon by exploring its structural and psychosocial dimensions in North Africa, with a specific focus on gender. Using a rich micro-level dataset of 7,815 individuals age ...
  • June 16, 2025
    This Paper was originally published on tandfonline.com This paper analyzes gender disparities in reading and mathematics among Moroccan 4th-grade students using data from PIRLS 2021 (7,017 students) and TIMSS 2019 (13,536 students). Using the Blinder-Oaxaca decomposition method, it separates performance gaps into explained (observable characteristics such as age, family background, teacher, and school factors) and unexplained (structural) components. In reading, the unexpl ...
  • Authors
    Kabir Elmakhloufi
    June 11, 2025
    This Paper was originally published on springer.com Au Maroc, en plus de leurs missions religieuses, les mosquées jouent un rôle dans l’apprentissage qualifiant des adultes, favorisant ainsi leur intégration. L’article développe un indice à caractère économique pour évaluer cette intégration. Il mobilise des données ad hoc constituées par le suivi d’une cohorte de l’ensemble des 351 apprenantes pendant cinq ans et demi. Des résultats prometteurs témoignent d’un p ...
  • March 25, 2025
    رغم الإصلاحات المتعاقبة، لا تزال المنظومة التعليمية المغربية تواجه تحديات جوهرية، خاصةً على مستوى جودة المخرجات وتكافؤ الفرص. فعلى الرغم من تحقيق تقدم في تعميم التعليم والحد من الأمية، تكشف التقييمات الدولية عن ضعف مستمر في المهارات الأساسية للتلاميذ، مما يثير تساؤلات حول فعالية نظام ال...
  • Authors
    February 24, 2025
    Le système éducatif est au cœur de tous les débats. Normal, l’École pose les fondations des sociétés futures car elle est déterminante pour notre prospérité future qui dépend largement des compétences et des connaissances que le système scolaire inculque aujourd’hui aux élèves.  Cette année, le Maroc a accueilli dans ses écoles et universités un peu plus de neuf millions d’élèves et d’étudiants répartis entre les différents cycles de l’enseignement. Pour accueillir ces effectif ...