حديث الثلاثاء : تحديات الحوكمة في إصلاح منظومة التعليم بالمغرب

March 25, 2025

رغم الإصلاحات المتعاقبة، لا تزال المنظومة التعليمية المغربية تواجه تحديات جوهرية، خاصةً على مستوى جودة المخرجات وتكافؤ الفرص. فعلى الرغم من تحقيق تقدم في تعميم التعليم والحد من الأمية، تكشف التقييمات الدولية عن ضعف مستمر في المهارات الأساسية للتلاميذ، مما يثير تساؤلات حول فعالية نظام الحوكمة الحالي. فهل أحدثت الإصلاحات الكبرى، من الميثاق الوطني إلى خارطة الطريق، تأثيرًا ملموسًا؟ وهل ساهمت اللامركزية عبر الأكاديميات الجهوية في تحسين تدبير القطاع؟ إلى أي مدى تفاقم الفوارق الاجتماعية والمجالية هذه التحديات، وما أثر أزمة الثقة في المدرسة العمومية على أدائها؟ سنناقش هذه القضايا مع ضيفنا العربي الجعايدي، باحث بارز في مركز السياسات من أجل الجنوب الجديد

Speakers
Larabi Jaïdi
Senior Fellow
Larabi Jaïdi is a Senior Fellow at the Policy Center for the New South and an Affiliate Professor at Mohammed VI Polytechnic University. His areas of expertise include international economy, economic policies, international economic relations, regional economies, social development, international relations, and Mediterranean studies. He also served on the Special Commission on the New Development Model of Morocco, a consultative body created in November 2019 to formulate the country's new developmental guidelines. Jaïdi is a former Professor at Mohamed V University in Rabat-Agdal and a founding member of both the Centre Marocain de Conjoncture and the Groupement d’Etudes et de Recherches sur la Méditerranée.   Prof. Jaïdi previously served as Advisor to the Prime Minist ...
Badr Mandri
Economist
Badr Mandri is an Economist who joined Policy Center for the New South after two years’ experience at the Moroccan national statistics office (HCP, High Commission for Planning). His research activities focus on development macroeconomics especially on fiscal policy and development financing. Badr Mandri holds a master’s degree in applied economics, and is currently a PhD student at Mohamed V University in Rabat; ...

RELATED CONTENT

  • June 16, 2025
    This Paper was originally published on tandfonline.com This paper analyzes gender disparities in reading and mathematics among Moroccan 4th-grade students using data from PIRLS 2021 (7,017 students) and TIMSS 2019 (13,536 students). Using the Blinder-Oaxaca decomposition method, it separates performance gaps into explained (observable characteristics such as age, family background, teacher, and school factors) and unexplained (structural) components. In reading, the unexpl ...
  • Authors
    Kabir Elmakhloufi
    June 11, 2025
    This Paper was originally published on springer.com Au Maroc, en plus de leurs missions religieuses, les mosquées jouent un rôle dans l’apprentissage qualifiant des adultes, favorisant ainsi leur intégration. L’article développe un indice à caractère économique pour évaluer cette intégration. Il mobilise des données ad hoc constituées par le suivi d’une cohorte de l’ensemble des 351 apprenantes pendant cinq ans et demi. Des résultats prometteurs témoignent d’un p ...
  • March 25, 2025
    رغم الإصلاحات المتعاقبة، لا تزال المنظومة التعليمية المغربية تواجه تحديات جوهرية، خاصةً على مستوى جودة المخرجات وتكافؤ الفرص. فعلى الرغم من تحقيق تقدم في تعميم التعليم والحد من الأمية، تكشف التقييمات الدولية عن ضعف مستمر في المهارات الأساسية للتلاميذ، مما يثير تساؤلات حول فعالية نظام ال...
  • Authors
    February 24, 2025
    Le système éducatif est au cœur de tous les débats. Normal, l’École pose les fondations des sociétés futures car elle est déterminante pour notre prospérité future qui dépend largement des compétences et des connaissances que le système scolaire inculque aujourd’hui aux élèves.  Cette année, le Maroc a accueilli dans ses écoles et universités un peu plus de neuf millions d’élèves et d’étudiants répartis entre les différents cycles de l’enseignement. Pour accueillir ces effectif ...
  • Authors
    Soukaina Raoui
    January 17, 2025
    This paper was originaly published on cell.com   Early school dropout rates in Morocco exhibit widespread spatial imbalances leading to adverse consequences. Indeed, there is thus a pressing need to investigate the factors contributing to the phenomenon. To this end, this study conducts a multivariate spatial analysis of 75 provinces in Morocco. It uses 100 variables to explain dropout rates across ten territorial components (TC): demography and household structure (TC1) ...
  • October 22, 2024
    تُعدُّ ظاهرة الهدر المدرسي في المغرب أحد التحديات الكبرى التي تواجه النظام التعليمي. في هذه الحلقة من "حديث الثلاثاء"، نناقش هذه الظاهرة، مسلطين الضوء على التفاوتات الجغرافية والاجتماعية التي تسهم في ارتفاع معدلات التسرب. ويقدم الطيب غازي تحليلاً للأسباب الجذرية التي أدت إلى تفاقم هذه ا...
  • Authors
    Zakaria Elouaourti
    September 26, 2024
    This Paper was originally published on emerald.com   Purpose Young graduates in Morocco are encountering an increasingly challenging labor market environment. Confronted with intense competition, job insecurity, and unclear career trajectories, many find themselves in low-skilled positions despite possessing relevant qualifications. This issue is particularly pronounced among vocational training graduates, who experience professional downgrading at a rate three times hi ...
  • May 22, 2024
    This Paper was originally published on sciencedirect.com The gender gap in education has been a significant concern for Moroccan policymakers and researchers, but the quantitative measurement of this gap has often been overlooked. This study specifically examines the gender gap in academic achievement in reading and mathematics at both the national and residential levels. The objective is to identify the factors that influence gender performance differences and their magnitude ...
  • Authors
    January 24, 2024
    La célébration de la Journée internationale de l'éducation offre l'opportunité de mettre en lumière le rôle fondamental de l'éducation en tant que pilier essentiel à la construction d'une nation prospère. Cette réalité a toujours été prépondérante au Maroc, cristallisée dans les temps récents par l'élaboration de la charte nationale de l'éducation et de la formation en 1999. Cette charte, axée sur la priorité accordée à l'éducation, visait à rendre les établissements éducatifs égali ...
  • Authors
    Soukaina Raoui
    January 22, 2024
      This Paper was originally published on bera-journals.onlinelibrary.wiley.com   As a specific driver for the transformation of education systems in Morocco, inclusive education is a process that aims to reduce the exclusion of children with disabilities. Indeed, few studies have analysed the exclusion factors that cause children with disabilities not to pursue their education. Based on this, the present paper explores the spatial effect of factors related to acces ...