Podcasts

Back

Bilan de vingt ans de la diplomatie chinoise en Afrique et apport du FOCAC 2021

24
December 2021
Redouan Najah et Rim Riouch

La chine a réussi à renforcer sa présence en Afrique à travers à la fois ses forums, son initiative de la Route de la Soie et le maintien de la tradition Africa First. Depuis 2000, date du premier FOCAC, la Chine est parvenue à étendre sa présence et son influence sur le continent, en consolidant ses relations avec près de 53 pays africains. Le FOCAC 2021 a apporté de nouvelles orientations, entre autres la lutte solidaire contre la COVID-19, l’approfondissement de la coopération et la promotion d’un développement vert.

RELATED CONTENT

  • October 24, 2025
    Georg Charpentier, Senior Advisor at CMI Martti Ahtisaari Centershares insights on the dynamics of United Nations peace operations and regional stability. He underscores the importance of ...
  • October 23, 2025
    The UN’s funding crisis, fueled by unpaid contributions and expanding mandates, is worsening as U.S. disengagement strains peacekeeping and development efforts, particularly in Africa. This shift also strengthens rivals like China and Russia and raises deeper questions about the legitim...
  • October 23, 2025
    Depuis plus de trente ans, les relations entre le Maroc et l’Union européenne (UE) se caractérisent par un équilibre entre pragmatisme politique, ouverture économique et convergence stratégique. Le processus de Barcelone de 1995 a marqué le début d’une coopération euro-méditerranéenne renforcée, consolidée par l’Accord du Statut avancé en 2008 et le Partenariat euro-marocain de prospérité partagée, faisant de l’UE le principal partenaire économique du Royaume. Dans un contexte régio ...
  • Authors
    Khadija Mamouni
    September 30, 2025
    This article analyzes the role played by Türkiye as an emerging “middle power”[1], in Africa over the last two decades. It argues that a certain discontinuity can be identified in Türkiye’s foreign policy approach in Africa. The approach has shifted from short-term involvement with African nations to more focused, constructive, vision-oriented partnerships. In addition, Türkiye’s gradual rapprochement with Africa began with a soft-power approach through a humanitarian, cultural, and ...
  • September 25, 2025
    This episode examines the African Peace and Security Architecture  amid evolving threats, questioning its effectiveness against modern crises such as terrorism, environmental stress, disinformation, and cyber risks. It highlights institutional and political gaps, exploring the chal...
  • September 24, 2025
    The African Atlantic Gas Pipeline will transform energy access across West Africa and link the continent to Europe. Stretching over 5,700 km, it will deliver 30 billion cubic meters of gas per year across Africa and 18 billion to Europe, providing electricity for over 400 million people...
  • September 17, 2025
    Cet épisode s’interroge sur l’avenir des blocs régionaux africains, pris entre l’idéal d’intégration et une réalité marquée par la fragmentation. De la fragilisation de la CEDEAO à l’émergence de l’Alliance des États du Sahel, en passant par l’influence croissante d’acteurs extérieurs, ...
  • Authors
    Alessandro Cercaci
    August 22, 2025
    The Mattei Plan, launched by far-right Italian Prime Minister Giorgia Meloni, aims to redefine Italy’s engagement with Africa through a strategic blend of political vision, development cooperation, and economic diplomacy. Framed as a non- predatory alternative to traditional models, the Plan seeks to position Italy as a credible and constructive partner by promoting co-creation with African stakeholders and delivering concrete, results-oriented projects. Central to its approach is t ...
  • July 25, 2025
    This episode explores the evolving relationship between India and Africa, with guest Mr. Mishra from the Manohar Parrikar Institute for African Studies. From historical ties to emerging s ...
  • July 18, 2025
    Vingt ans après sa création, le Parlement panafricain demeure un organe institutionnel marginalisé au sein de l’Union africaine. Pensé comme instrument de représentation des peuples africains, il n’a jamais acquis les prérogatives ni les relais lui permettant de jouer un rôle politique important. Ce Policy Paper analyse les raisons de cette impasse à partir de trois angles : la faiblesse institutionnelle et le déficit de légitimité du PAP ; le blocage du Protocole de Malabo, révélat ...