حديث الثلاثاء : العلاقات الروسية الافريقية في ظل النسخة الثانية من قمة روسيا – أفريقيا

August 15, 2023

يخصص مركز السياسات من أجل الجنوب الجديد حلقة برنامجه الأسبوعي "حديث الثلاثاء" لمناقشة العلاقات الروسية الافريقية في ظل النسخة الثانية من قمة روسيا – أفريقيا مع أسامة الطيبي، باحث في العلاقات الدولية بمركز السياسات من أجل الجنوب الجديد. أصبحت القمم ومنتديات التعاون الية من اليات تعزيز تواجد ونفود القوى الكبرى على الساحة الدولية. فقد أصبحت موسكو مند سنة 2019 عضواً في نادي “منتديات التعاون مع أفريقيا” ضمن عدد قليل من القوى الدولية والإقليمية الساعية إلى توطيد علاقاتها مع الدول الأفريقية بهدف توسيع نفوذها وحضورها لتحقيق أهدافها ومصالحها الاستراتيجية. وقد نجحت موسكو في عقد النسخة الثانية من القمة الروسية – الأفريقية بعد عدة تأجيلات. فقد استضافت مدينة سان بطرسبرج الروسية القمة على مدار يومي 27 و28 يوليوز من هذه السنة بمشاركة نحو 49 دولة أفريقية، بما في ذلك حضور رؤساء وحكومات أفريقية، وعدد من الوزراء والسفراء. نعود خلال هاته الحلقة إلى مناقشة أهم محطات العلاقات الروسية الافريقية، أهم النتائج المستخلصة من القمة الروسية الافريقية لهذا العام، نشأة القمة وأبرز الأهداف المتوخاة من تأسيسها، أوجه الاختلاف بين قمتي يوليوز 2023 وسوتشي 2019 وكدى تطلعات ومستقبل العلاقات بين روسيا وأفريقيا بعد هذه القمة الثانية، أسئلة وغيرها نناقشها مع أسامة الطيبي، باحث في العلاقات الدولية بمركز السياسات من أجل الجنوب الجديد

Speakers
Oussama Tayebi
Senior International Relations Specialist
Oussama Tayebi is a Senior International Relations Specialist at the Policy Center for the New South (PCNS).At the PCNS, Oussama Tayebi primarily conducts research on governance, peace, and security issues in Central Africa. Before joining the PCNS in 2019, Oussama Tayebi contributed to the activities of the UN Women’s multi-country office for the Maghreb and the Paris office of the ONE Campaign (NGO), providing support for advocacy initiatives on the Africa-EU partnership and official development cooperation issues.Oussama Tayebi holds a bachelor’s degree in political science from the School of Governance and Economics in Rabat, Morocco, and a master’s degree in international relations from Sciences Po Aix, France.Oussama Tayebi is fluent in Arabic, English, and French. ...
Redouan Najah
Senior International Relations Specialist
Redouan Najah is a Senior International Relations Specialist at the Policy Center for the New South (PCNS).At the PCNS, which he joined in 2019, Redouan Najah conducts research on topics spanning the cyberspace, cyber defense, cybersecurity, Central Africa, and Africa-China relations.Redouan Najah holds a master's degree in Geopolitics and International Relations from University Cadi Ayaad, Marrakech, Morocco, and a bachelor’s degree in Economics and Management, from University Sultan Moulay Slimane, Beni Mellal, Morocco.Redouan is fluent in Arabic and French and has a good knowledge of English. ...

RELATED CONTENT

  • October 24, 2025
    Georg Charpentier, Senior Advisor at CMI Martti Ahtisaari Centershares insights on the dynamics of United Nations peace operations and regional stability. He underscores the importance of ...
  • October 23, 2025
    The UN’s funding crisis, fueled by unpaid contributions and expanding mandates, is worsening as U.S. disengagement strains peacekeeping and development efforts, particularly in Africa. This shift also strengthens rivals like China and Russia and raises deeper questions about the legitim...
  • October 23, 2025
    Depuis plus de trente ans, les relations entre le Maroc et l’Union européenne (UE) se caractérisent par un équilibre entre pragmatisme politique, ouverture économique et convergence stratégique. Le processus de Barcelone de 1995 a marqué le début d’une coopération euro-méditerranéenne renforcée, consolidée par l’Accord du Statut avancé en 2008 et le Partenariat euro-marocain de prospérité partagée, faisant de l’UE le principal partenaire économique du Royaume. Dans un contexte régio ...
  • Authors
    Khadija Mamouni
    September 30, 2025
    This article analyzes the role played by Türkiye as an emerging “middle power”[1], in Africa over the last two decades. It argues that a certain discontinuity can be identified in Türkiye’s foreign policy approach in Africa. The approach has shifted from short-term involvement with African nations to more focused, constructive, vision-oriented partnerships. In addition, Türkiye’s gradual rapprochement with Africa began with a soft-power approach through a humanitarian, cultural, and ...
  • September 25, 2025
    This episode examines the African Peace and Security Architecture  amid evolving threats, questioning its effectiveness against modern crises such as terrorism, environmental stress, disinformation, and cyber risks. It highlights institutional and political gaps, exploring the chal...
  • September 24, 2025
    The African Atlantic Gas Pipeline will transform energy access across West Africa and link the continent to Europe. Stretching over 5,700 km, it will deliver 30 billion cubic meters of gas per year across Africa and 18 billion to Europe, providing electricity for over 400 million people...
  • September 17, 2025
    Cet épisode s’interroge sur l’avenir des blocs régionaux africains, pris entre l’idéal d’intégration et une réalité marquée par la fragmentation. De la fragilisation de la CEDEAO à l’émergence de l’Alliance des États du Sahel, en passant par l’influence croissante d’acteurs extérieurs, ...
  • Authors
    Alessandro Cercaci
    August 22, 2025
    The Mattei Plan, launched by far-right Italian Prime Minister Giorgia Meloni, aims to redefine Italy’s engagement with Africa through a strategic blend of political vision, development cooperation, and economic diplomacy. Framed as a non- predatory alternative to traditional models, the Plan seeks to position Italy as a credible and constructive partner by promoting co-creation with African stakeholders and delivering concrete, results-oriented projects. Central to its approach is t ...
  • July 25, 2025
    This episode explores the evolving relationship between India and Africa, with guest Mr. Mishra from the Manohar Parrikar Institute for African Studies. From historical ties to emerging s ...
  • July 18, 2025
    Vingt ans après sa création, le Parlement panafricain demeure un organe institutionnel marginalisé au sein de l’Union africaine. Pensé comme instrument de représentation des peuples africains, il n’a jamais acquis les prérogatives ni les relais lui permettant de jouer un rôle politique important. Ce Policy Paper analyse les raisons de cette impasse à partir de trois angles : la faiblesse institutionnelle et le déficit de légitimité du PAP ; le blocage du Protocole de Malabo, révélat ...